Društvene mreže i trendovi e-commerce poslovanja
objavljeno: Prije 3 God. | kategorija: Banke, Osiguranja, Telekomunikacije, Savjetujemo,
Autor: Lejla Softić, dipl.oec. 1
Prije nekoliko dana, putem medija, saznali smo za rebrending aktivnosti društvene mreže Facebook, koju ćemo zajedno sa ostalim 'sestrinskim' softverskim aplikacijama, kao konzumenti istih, u narednom periodu nazivati skraćeno 'Meta'. I do sada su se društvene mreže, na određeni način, koristile za e-commerce poslovanje i oglašavanje, tako da to i nije neka novost. Novost na tržištu koja počinje sa aktivnostima rebrendinga Facebooka je način na koji će društvene mreže i njihova prvobitna namjena, u narednom periodu, primarno prerasti u e-commerce platforme. To najbolje svjedoči i slijedeća Zuckerbergova izjava: „Facebook je jedan od najčešće korištenih proizvoda u historiji svijeta."
Šta je O2O?
Online-to-offline (O2O) je poslovna strategija koja privlači potencijalne kupce s online kanala da kupuju u fizičkim trgovinama. O2O poslovanje identificira kupce u online prostoru, poput e-pošte i internetskog oglašavanja, a zatim koristi razne alate i pristupe kako bi potaknula kupce da napuste online prostor.
Neke od mogućnosti O2O poslovanju su: preuzimanje i mogućnost vraćanja artikala kupljenih putem interneta u maloprodajnom objektu, te omogućavanje kupcima da naruče online dok su u maloprodajnom objektu.
Cilj O2O poslovanja je stvoriti svijest o online proizvodima i uslugama, omogućujući potencijalnim kupcima da istraže različite ponude, a zatim posjete lokalnu prodavaonicu kako bi obavili kupovinu.
Konzumeristička snaga društvenih mreža
Društvene mreže su u proteklih nekoliko godina doživjele veliku popularnost i odavno su prestale da zadovoljavaju potrebu društvenog povezivanja u virtualnom okruženju. O tome najbolje svjedoće slijedeći podaci o konzumerističkoj snazi društvenih mreža:
- u prvoj polovici 2021. godine potrošene su 3,23 milijarde$ putem društvenih mreža, što predstavlja 50,23 % rasta u odnosu na isto razdoblje prošle godine
- kumulativno, kada se zbroji kompletna potrošnja putem društvenih mreža, od jula 2010. do kraja drugog kvartala 2021., dolazi se do brojke od 22,19 milijardi $.
Imajući u vidu navedene podatke, ne treba sumnjati da će osnivač Facebooka, pri razvoju vlastitog poslovanja, znati iskoristiti tržišni potencijal i konzumerističku snagu društvenih mreža.
Ono što može biti interesantno domicilnim preduzećima, kao i pouka koja bi im mogla biti od koristi, iz navedenih podataka, u smislu načina oblikovanja poslovne strategije za budućnost, jeste kako da vlastite baze (korisničkih) podataka pravovremeno prilagode aktualnim tržišnim trendovima i tako svoje poslovanje učine profitabilnijim.
Digitalno plaćanje: aktualni trendovi i budući izazovi
Društvene mreže, kao e-commerce platforme, samo su jedan od suvremenih trendova koje je neophodno poznavati pri kreiranju prodajne strategije i upravljanju odnosima sa kupcima u 21. stoljeću. Slijedeći nezaobilazni trend su suvremeni načini plaćanja koji, u digitalnoj ekonomiji, postaju sve prihvatljiviji za krajnje potrošače.
Istraživanjem je utvrđeno da će vrijednost transakcija trenutnog plaćanja premašiti 27,7 bilijuna $ u 2026., što je oko 470 % više nego je to bilo u 2021. godini (4,8 bilijuna $). Značajan rast u ovoj oblasti biće potaknut nižim naknadama i povećanjem transparentnosti, što će i trenutno plaćenje učiniti privlačnijim načinom obavljanja transakcija.
Pozitivna vijest za domicilna preduzeća iz navedenog istraživanja je da će više od 70 % ukupne transakcijske vrijednosti trenutačnih plaćanja biti domicilnog karaktera, jer shemama instant plaćanja nedostaje prekogranična interoperabilnost. Ovo će, u narednom periodu, istovremeno biti i najveći izazov za pružaoce usluga plaćanja, koji će trebati poduzeti određene aktivnosti pri usklađivanju prekograničnih plaćanja.
C2C trgovina
U digitalnoj ekonomi, e-commerce postaje važan faktor razvoja modernog poslovanja. Osim uobičajenih koncepata, kao što su to: B2B (Business-to-Business) B2C (Business-to-Consumer) i C2B (Consumer-to-Business), sve više postaje važan i C2C (Consumer-to-Consumer) koncept poslovanja. C2C je model poslovanja koji podrazumijeva korištenje usluga na digitalnoj platformi koja omogućava da pojedinci izvršavaju kupo-prodajne transakcije između sebe.
C2C internet stranice tradicionalno su bile besplatne za kupce. Ovaj poslovni model je, u Kaliforniji, uspostavio osnivač eBaya, Pierre Omidyar, kada je 1995. godine postavio privatnu internetsku aukciju. Od tada se pojavilo mnogo više C2C platformi koje koriste različite poslovne modele. Većina njih, obično ciljaju transakcije među pojedinaca u istoj lokalnoj zajednici i potpuno su besplatni prodavačima. Oslanjaju se na prihod ostvaren od oglašivača trećih strana koje privlače stranice s velikim prometom. Zajedničko svima je da su ove platforme, uglavnom, bile donedavno besplatne za kupce.
Kako je C2C sektor sazrijevao, nekoliko inovatora počelo je unovčavati svoje platforme naplaćivanjem naknada kupcima. Nove C2C platforme koje su implementirale takav model dobile su na snazi, a model naplaćivanja naknade za kupca također je privukao značajan interes investitora.
Na sve konkurentnijem tržištu, C2C platforme koje odluče ne naplaćivati naknade (za npr. transakcije koje imaju relativno niske vrijednosti) mogu da steknu prednost u industriji.
Zaključak
Društvene mreže kakve smo poznavali u prošlosti sve više će postajati e-commerce platforme. Iako se u činilo da su podaci koje korisnici pohranjuju na društvenim mrežama, počev od trenutne lokacije, pa do osobnih podataka o broju telefona i slično, nebitni u cijeloj priči, izgledno postajaje da su isti predmet komercijalizacije i monetizacije za njihovo besplatno korištenje od strane vlasnika softvera.
Ono što će, u narednom periodu, biti poslovni izazov za vlasnike softvera je: Kako zadržati korisnike društvenih mreža koji ne žele obavljati kupo-prodajne transakcije?, te Kako korisnike društvenih mreža angažirati sa ciljem postizanja željenih finansijskih benefita za vlasnike softvera? (npr. META, kao jedinstveni koncept poslovanja za više društvenih mreža i softverskih aplikacija).
Izazov za e-commerce platforme, u narednom periodu, biće: Kako povećati svoj udio u projektovanom ukupnom obimu transakcija od 27,7 bilijuna $ u 2026. godini?
Na kraju ostaje nada, da će domicilna preduzeća prepoznati značaj društvenih mreža i e-commerce platformi za unapređenje vlastitog poslovanja.
1 SoftConsulting s.p. Tuzla,Trg slobode 16 ( BIT Centar), 750000 Tuzla, e-mail: [email protected]
Oznake: