Autor: Lejla Softić, dipl.oec. 1
"Pred onim ko ima novca držimo šešir u ruci."
- Njemačka poslovica
U julu 2019. godine objavljena je informacija o pokretanju jedinstvene inovacijske platforme za plaćanje, koja predstavlja iskorak na fin-tech tržištu Bosne i Hercegovine. O značaju sistema za plaćanja na internetu, prije 3 godine, na portalu kliker.ba objavljen je autorski tekst, ali su pomaci na BH tržištu i dalje prilično usporeni, u odnosu na trendove u ovoj oblasti koji su aktualni na globalnom tržištu. Za suradnju banaka i fin-tech kompanija na BH tržištu može se reći da je 'u povoju', kada je u pitanju primjena platformi za online plaćanje. Zato je i vijest o pokretanju platforme koja će klijentima olakšati svakodnevna plaćanja na kasi u trgovinama, slanje novca drugim korisnicima aplikacije, te pojednostaviti izmirenje režijskih računa pozitivan primjer kako se suradnja banaka i fin-tech kompanija može u narednom periodu razvijati u BiH.
Šta je Online plaćanje?
Online (internet) plaćanje odnosi se na novac koji se razmjenjuje elektroničkim putem. To obično uključuje korištenje računalnih mreža, interneta i digitalnih sustava za pohranu (novčanih) vrijednosti. Online plaćanje obično je transakcija koja rezultira prijenosom novčanih sredstava sa računa kupca ili računa kreditne kartice na Vaš bankovni račun. Naplata putem interneta može se izvršiti sa kreditne kartice, tekućeg računa ili druge klirinške kuće poput paypala.
Globalne platforme za online plaćanje
Na globalnom tržištu postoji više različitih platformi za online plaćanje tj. ecommerce poslovanje, a kao najpoznatije mogu se izdvojiti: Shopify, Magento, PrestaShop, WooCommerce, Zen Cart i OpenCart.
Svaka od ovih platformi ima svoje specifičnosti i pogodnosti za korisnike svojih usluga, koji na suvremen način žele voditi vlastiti biznis i obavljati e-trgovanje na globalnom tržištu.
Značaj inovacija za (online) plaćanje
Inovacije općenito, a naročito pri (online) plaćanju veoma su važne za razvoj poslovanja i imaju za cilj uvođenje novih načina servisiranja klijenata i kvalitetnije zadovoljavanje njihovih potreba. Tako je VISA inovirala svoje poslovanje primjenom osjetilne potvrde pri plaćanju, koja uključuje animaciju, zvuk i vibracije, kako bi svojim korisnicima omogućila da vide, čuju ili osjećaju Visu kada plaćaju, što je veoma bitan detalj u vrijeme kad 'fizička' prodajna mjesta stvaraju prostor za digitalna okruženja.
Ovo je samo jedan od primjera na koji način fin-tech kompanije u BiH, zajedno sa bankama, mogu u narednom periodu kreirati vlastita inovativna rješenja za razvoj (online) plaćanja.
Sinergija fin-tech kompanija i banaka
Na globalnom tržištu sinergijsko djelovanje banaka i fin-tech kompanija nije više 'novost', a u ovoj oblasti se za 2019. godinu izdvaja slijedećih top 6 predviđanja:
- Regulatorna tehnologija (RegTech)
- Isplate (plaćanja)
- IPO-ovi i finansiranje
- Finansijska uključenost
- Umjetna inteligencija (AI)
- Borba protiv prijevara.
Suština sinergijskog djelovanja banaka i fin-tech kompanija je da se poboljšavanjem tehnologije izvrši pojednostavljivanje korisničkog iskustva u bankarstvu, jer suvremeni klijenti očekuju da će imati bolje, efikasnije i besprijekornije iskustvo u svojim platnim aktivnostima.
Zaključak
Na globalnom tržištu, fin-tech kompanije postaju glavni pokretač promjena u bankarstvu. Umjesto da se natječu sa fin-tech startapima, banke na globalnoj sceni shvataju da više mogu profitirati ukoliko kao partneri razvijaju nove usluge i distribucijske kanale zajedno sa svojim 'konkurentima' iz IT industrije. Platforme za online plaćanje samo su jedan od načina na koji banke, djelujući u partnerstvu sa fin-tech kompanijama, mogu kvalitetnije, jednostavnije i bolje zadovoljiti potrebe trenutnih (i novih) klijenata.
Globalni trendovi u ovoj oblasti polako se primjenjuju i na BH tržištu. Jedan od pozitivnih primjera je partnerstvo RBA sa OLX-om, najvećom online platformom za prodaju i kupovinu u Bosni i Hercegovini. Za očekivati je da će se u narednom periodu na BH tržištu uspostaviti i druga slična partnerstva banaka sa fin-tech kompanijama, kao i njihovo međusobno umrežavanje putem odgovarajućih platformi za online plaćanje, ali i proširenje suradnje sa ostalim akterima iz finansijske branše (osiguranja, MKF, leasing društva) sa ciljem kvalitetnijeg zadovoljavanja potreba njihovih klijenata.
Brojne mogućnosti razvoja platformi za online plaćanje predstavljaju veliku šansu i to ne samo za fin-tech kompanije i banke, nego za sve tržišne aktere, ukoliko se na adekvatan način izvrši njihovo međusobno i partnersko povezivanje, kao i zajednički tržišni nastup pri promociji novih oblika plaćanja i usluživanja klijenata na BH tržištu. Stoga se od fin-tech kompanija i banka, koje djeluju na BH tržištu, očekuje da u narednom periodu uspješno implementiraju i druge globalne trendove u ovoj oblasti.
1 SoftConsulting s.p. Tuzla,Trg slobode 16 ( BIT Centar), 750000 Tuzla, e-mail: [email protected]
Oznake: Raiffeisen Bank, Visa,
Slični članci